Om du driver ett storkök och catering, vet du att mycket kan gå fel. En maskin som inte fungerar eller en person som sjukanmäler sig kan göra att hela servicen drabbas. Det är stora leveranser under en kort period där förseningar sällan ursäktas av kunden. En tydlig plan för när saker går fel och att förbereda sig väl är ett sätt att minimera risken för strul och förseningar.
Håll alla maskiner i gott skick
Det viktigaste är så klart att all köksutrustning fungerar. Lyckligtvis är det en aspekt som faktiskt går att kontrollera till viss del. Med professionell service storkök kan du boka in service innan stora event med många beställningar. Du kan också ingå serviceavtal med RMS Service Partners för att alltid ha en kompetent och snabbagerande serviceexpert på i princip alla typer av köksmaskiner från de flesta leverantörerna i Sverige. Se alltid till att ha utrustningen i toppskick och du kommer undvika massor av tråkiga överraskningar och motgångar.
Glöm inte övrig utrustning
Allting handlar inte bara om maskiner som ugnar, mikrovågsugnar, köttkvarnar, kaffemaskiner och liknande. Tillbehör och utrustning är också viktigt. Det kan till exempel vara att det finns tillräckligt med bordsbestick och tallrikar, grytor, tänger och slevar. Så klart ska allt också vara diskat och rent en bra tid innan servering – och glöm inte att fylla på med ett praktiskt förråd av reservutrustning.
Ha en form av krisplan
Du som driver cateringfirma eller storkök har alltid nytta av att förvänta sig det bästa, men vara förberedd på det värsta. Finns det pålitliga inhoppare som kan rycka in med kort varsel när någon i ordinarie personalen inte har möjlighet att deltaga? Om nu någon maskin skulle gå sönder – vad är nästa steg? Det går naturligtvis inte att förbereda sig på allt, men att åtminstone ha en plan för de mest grundläggande sakerna som kan gå fel, kommer göra jobbet enklare och mer lönsamt på sikt.