Publicerad den

Så marknadsför du din restaurang digitalt

Att nå ut till nya restaurangbesökare är lättare sagt än gjort. I dagens digitaliserade värld finns det dock många olika kanaler där du kan locka besökare till din restaurang eller till ditt event. Här kan du läsa mer om hur du gör för att marknadsföra din restaurang digitalt.

E-post

Epostmarknadsföring är en mycket effektiv och personlig form av digital marknadsföring. Med snygga mejl kan du locka nya gäster till restaurangen. Trevlig epostmarknadsföring är även ett bra sätt att nå ut till stamkunder och andra som redan besökt din restaurang, exempelvis genom att skicka ut nyhetsbrev. Många kollar sin mejl dagligen vilket gör att du har chans att nå ut med nyheter, inbjudningar och erbjudanden direkt till din målgrupp. Kanske vill du som restaurangägare informera om att ni har nyheter på menyn eller ett särskilt erbjudanden? Oavsett vad det är du vill kommunicera till kunderna så är e-post en mycket effektiv kanal.

Du behöver inte vara en marknadsföringsexpert för att lyckas med din e-postkampanj. Idag finns det smarta tjänster som gör att du snabbt kan komma igång. Ungapped är en mycket bra plattform för epostmarknadsföring och annan digital marknadsföring. De erbjuder verktyg för nyhetsbrev såväl som eventhantering och sms-utskick. Tack vare deras tjänster blir det enkelt för dig som restaurangägare att lyckas med den digitala kommunikationen med dina kunder. Deras tjänster inkluderar bland annat olika mejlmallar och bildbank som gör att du kan skapa nyhetsbrev som passar restaurangens grafiska profil. Tjänsten gör det även enkelt att nå ut till rätt målgrupp. Om du anordnar ett event kan du använda Ungappeds verktyg för att skapa engagemang innan, under och efter ditt event.

SMS-utskick

Sms är en annan kommunikationskanal som du kan använda för att skicka personliga meddelande och erbjudanden. För restauranger är det extra viktigt att vara kreativ med marknadsföringen och hitta nya sätt att nå ut till kunder. Efter pandemin är det fortfarande många restauranger som har svårt att fylla borden. Kreativa digitala marknadsföringskampanjer kan locka gäster.

Sociala medier

Självklart är det även viktigt för restauranger att vara närvarande på sociala medier. I dagens digitala samhälle besöker majoriteten av svenskarna sociala nätverk dagligen. Trots att användningen av sociala medier har ökat så märks det ingen minskning i användandet av e-post. Därför kan du med fördel använda flera olika kommunikationskanaler för att öka chanserna att nå ut till målgruppen.